ביקורת מוזיקה 
כבוד השופטת, את טורפת 
 
 לא רק אנקדוטה טלוויזיונית. מרגלית צנעני    צילום: יח``צ    
ביקורת מוזיקה |
 
סנונית ליס

אחרי עונה נוספת של המצאת מונחים משונים ב"כוכב נולד", מרגול חוזרת באלבום חדש ומזכירה שלפני הכל היא זמרת ענקית. יא סאטרי יא רב וד"ש לירוסלב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רגע אחרי סוף העונה הצורם בתולדות "כוכב נולד", רוכבת מרגול על גלי הבאזז ומוציאה את "דווקא היום", אלבומה הראשון מזה חמש שנים. "כוכב נולד" ממש אינו המפגש הראשון של צנעני עם התקשורת. הזמרת הממולחת הבינה מזמן שקול כשל זמרת בלוז שנולדה על גדות המיסיסיפי, לא יבטיח לה הצלחה מתמשכת. היא הטיבה לנצל את הטלוויזיה כדי להישאר בתודעה. אין ספק שזה משתלם לה – בגיל 56 היא רלוונטית הרבה יותר מזמרות צעירות שדעכו.
 
 
אלא שהדימוי הטלוויזיוני של מרגול ממש לא מייצג את האיכויות המוזיקליות שלה. בתוכניות כמו "מרגול", "פיק אפ" ו"מרגול שופטת" היא גיבשה פרסונה טלוויזיונית סטריאוטיפית ומקושקשת. ב"כוכב נולד" היא מגלמת קריקטורה של עצמה, ממציאה ניב עברי שלם אך מתקשה לצלוב בביקורת חותכת. אלבומה החדש מזכיר שהרבה לפני שהיא אנקדוטה טלוויזיונית, מרגול היא זמרת ענקית. מרגול של "דווקא היום" שונה מאוד מהדמות המלהגת שעל דוכן השופטים – היא תכל'סית, צולפת ופוגעת.

ב"דווקא היום" מרגול מוכיחה שוב שלזמרים צעירים יש הרבה מאוד ללמוד ממנה. האלבום מזכיר שכשמרגול שרה בפשטות היא משכנעת יותר מעונה שלמה של מטבעות לשון תמוהים. "דווקא היום" מתגלה כאחד מתקליטיה הטובים ביותר של צנעני. הוא אמנם לא משתווה לאלבומה הטוב ביותר "מנטה", אבל לא נופל מ"חופשי", ועולה בהרבה על קודמו - "גלה לי", שהיה עמוס בשירי דאחקה מאולצים כמו "די עם החארטה" ומוטבע בעיבודי אלקטרו. האלבום החדש משתמש בנגיעות אלקטרוניות במידה נכונה, ונהנה מצליל עדכני. שיריו נמתחים בין שני קצוות שבהם תמיד הצטיינה מרגול: בלוז ומוזיקה ים תיכונית. בשירים שמתמסרים לאחד משני הסגנונות ("סרט ישן" הבלוזי ו"אם תזכור" הים תיכוני) מרגול נשמעת במיטבה. לבחירות הנכונות האלו אחראי המפיק והמעבד המוזיקלי נדב ביטון שעשה עבודה רגישה.
 
יורה לכל הכיוונים. עטיפת האלבום
 יורה לכל הכיוונים. עטיפת האלבום   
באלבומה החדש חברה מרגול לצוות כותבים מוצלח: התמלילן אסף אטדגי והמלחינים יוני אמבר וישראל קמחי, שאחראים לכמה מהשירים הטובים שהוציאה מזה שנים רבות. רק האזינו ל"סרט ישן", השיר המצוין באלבום שרוקם בחושניות סיפור אהבה נוסטלגי. כשמרגול מגישה את משפטים כמו "כמו ביום שישי שישבנו על רצפת החדר / וריחות של ערב שבת / מערפלים את המציאות", האוזניים והדמיון נוהים אחריה. השיר הזה מצליח להזכיר בצבעים האוריינטליים שלו יצירות כמו "פלורנטין" של אהוד בנאי. גם "עץ ירוק מפלסטיק" עליו חתומים השלושה, הוא שיר יפה שהפך בצדק ללהיט. כדאי לשים לב גם ל"חסידות" המרגש, לשירים בעלי לחן יווני כמו "מתגלגלים", ולשיתוף הפעולה המסקרן של מרגול עם בנה אסף, שכתב כמה משירי האלבום.

כמו על דוכן השופטים, גם כאן חולשתה של מרגול היא בהתפזרות. "דווקא היום" יורה לכל הכיוונים: בלוז, מוזיקה מזרחית קלאסית ואלקטרונית, מוזיקה יוונית ופופ אמצע הדרך. לו האלבום היה מוותר על בלדות פופ סתמיות כמו "דווקא היום" ו"בוא אלי" ועל קלישאות טקסט ("נגעתי בשמים באש וגם במים"), הוא היה מדויק ומוצלח בהרבה. למרות זאת, כדאי לנצל את ההזדמנות לפגוש את מרגול לדייט אינטימי שאינו כולל את צביקה הדר, ולהיזכר שהיא הייתה זמרת בת זמרת הרבה לפני שהקריקטורה הטלוויזיונית שלה נולדה.

מרגלית צנעני - דווקא היום / מרגול הפקות ו-NMC
 
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by