עלו לירושלים 

עלו לירושלים

 
 
מערכת נענע 10

סרטי הדוקו בפסטיבל הקולנוע ירושלים 2008

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מתוך: "מפגשים בסוף העולם" סרטו של וורנר הרצוג
 מתוך: "מפגשים בסוף העולם" סרטו של וורנר הרצוג   
מדי שנה נבחרים הסרטים הישראלים התיעודיים הטובים ביותר להתחרות על פרס וולג'ין היוקרתי. והשני הגיעו לתחרות מבחר סרטים:

"הבית ברחוב טבנקין", סרטו של ליביו כרמלי - תחילתן של עבודות בנייה מול בית מגוריו של הבמאי ליביו כרמלי מעוררות שאלות בנוגע למשמעותם בחייו של המושגים בית, הורות, משפחה.
ליביו נולד ברומניה ובילדותו ננטש על ידי אמו. את אביו מעולם לא הכיר.
מאז הוא נע ונד בין בתים שונים עד עלייתו לארץ. לאחר שנים הצליח לרכוש בית משלו ולהפוך בעצמו לאב.
"הבית ברחוב טבנקין" מתאר מסע אישי המשלב בין הפרטי לציבורי ובו עבר והווה שזורים זה בזה ומקיימים מערכת יחסים טעונה ודרמתית. בנייתו של בית כמטפורה לחיים עצמם.

"נוראן", סרטו של עמיקם שוסברגר - נוראן בת השמונה, נחטפה מפתח ביתה שב"טול כרם" לפני כחמש שנים. אביה ואימא של נוראן, יחד עם יוצר הסרט, מנהלים מסע חיפושים אחר הילדה למרות הקשיים שמערימה המציאות האלימה בין שני העמים, והניסיונות מצד גורמים ביטחוניים ישראלים ופלסטינים לטרפד את חקירת הפרשה.

"האגדה על ניקולאי וחוק השבות", סרטו של דוד אופק - סיפורו של ניקולאי מתחיל בכפר קטן ונידח ברומניה. בעקבות קריסת הקומוניזם מצא עצמו ניקולאי, כמו עוד עשרות אלפי כפריים רומנים, מחוסר עבודה. הוא מחליט לחפש פרנסה מעבר לים, הרחק מביתו ומשפחתו. שלוש שנים עבד ניקולאי כעובד זר בישראל. מנוצל על ידי הקבלן שהעסיק אותו, כמעט ללא קשר עם משפחתו ועם אשתו שילדה את בנו השני בהעדרו. הוא מסתבך עם החוק, נתפס על ידי המשטרה, אבל ברגע אחד גורלו משתנה.

"חייב לזוז – אהוד בנאי והפליטים", סרטו של אבידע ליבני - מתאר את המאבק להיווצרותה של קלאסיקה ישראלית – ואת המחיר שכל השותפים ליצירתה נאלצו לשלם עבורה. במרכז הסרט מסתובב תקליט חדשני, יש האומרים מהפכני, שראה אור לפני 20 שנה ועדיין מהדהד במרחב התרבותי שלנו - הודות לתנופה, למקוריות ולרצון לדייק באמירה שמאפיינים את שיריו.
בנוסף לעדות האישית של בנאי, הסרט כולל חומרים ארכיוניים נדירים וראיונות עם שותפים לדרך ,אנשי מוסיקה, אמנות ותקשורת, ביניהם ברי סחרוף, רמי פורטיס, יובל בנאי, שלומי ברכה, הלל מיטלפונקט, יואב קוטנר, עובד אפרת, גיל סמטנה, רונן בן טל, ניצן זעירא ואחרים.

"זאת לא אני זאת אחותי", סרטה של שרון אלוביק- הם נולדים שניים שניים. עניין של דקות. אותה מפת גורל, אותו מטען גנטי, עם אותם הורים ואותו פוטנציאל. ומאותו הרגע המשותף ההוא הם חיים את הקונפליקט הזה של הזהות המשותפת עד עולם.
"זאת לא אני, זאת אחותי" מספר את סיפור ההתמודדות של שלושה זוגות תאומים עם הפלא / הטעות הזו של הטבע.

"ליידי כל אל ערב", סרטה של אבתיסאם מראענה- דועאא פארס, דרוזית יפהפייה מהכפר סג'ור, היא בין 12 המתמודדות שהגיעו לשלב הסופי של תחרות מלכת היופי הערבייה, סרט זה מביא את סיפורה

"אגם 68", סרטה של עירית שמגר- הם באים מהולנד ומשבדיה, מצרפת, ארה"ב, קנדה ומישראל. נפגשים מדי קיץ בכפר קטנטן ליד אגם יפהפה בצפון פולין. יהודים שנולדו בפולין וגורשו ממנה בנעוריהם, ב- 1968 בהתקף אנטישמי רשמי ומאורגן שפרץ בעקבות מהומות הסטודנטים בכל ערי פולין ומלחמת ששת הימים כאן.
הוריהם נזרקו אז מן המפלגה, שהיו ממייסדיה, ומן העבודה, דירותיהם הוחרמו. הצעירים נזרקו מן הלימודים, אחדים נכלאו. לא נותר אלא להגר.
את השבועות האחרונים הם עשו בבית שבו מתרחש הסרט. בשני חדרים הצטופפו אז עשרות אנשים. מי שלא מצא מקום בפנים, פתח אהל בחצר, שהפכה במהרה ל"מחנה עקורים", וזכתה לכינוי "הר ציון" בפי הכפריים.

"הוגו 2", סרטו של יאיר לב- סרט ההמשך לסרטו של יאיר לב "הוגו" הוא ניסיון של הרגע האחרון לשרטט את דיוקן ניצול השואה כאיש זקן. הוגו 2 עוסק ביחסי הבמאי עם אביו החולה– ששרד את השואה בזכות עוצמתו הפיזית וחוש ההומור שלו – ובשאלה הגורלית אודות מהות העולם בעתיד, לאחר שייכחדו ממנו העדויות החיות - ניצולי השואה.

"ערפל", סרטו של רפיק חלבי- זהו סרט על זיכרון, מיסטיקה ושכול. החייל מועין חלבי, חניך קורס מכ"ים נעדר בקרב על החרמון ב 8 באוקטובר 1973 ועל פי הצבא נמצאה גופתו ב 22 באוקטובר 1973. אלא שבשנת 1984 נשבעו שלושה מתושבי הכפר דלית אל כרמל כי שמעו את קולו ברדיו דמשק כשהוא שולח פריסות שלום לבני משפחתו בכפר, ידיעה שלא אומתה על ידי צה"ל.
בינתיים ועל פי האמונה הדרוזית נולד בכפר מרר בגליל תינוק ובגיל ארבע סיפר כי הוא גלגולו של מועין. הוריו קראו לו בשם רוני והוא סיפר את אשר אירע לו בגלגול הקודם.

"בעולם אחר ללא מילים", סרטם של יעל רייך ואיתי לב- חייו של אילון רייך, בחור נמרץ ושופע חיים, מודל לסיפור הצלחה ישראלי, השתנו בלילה אחד בצורה אכזרית. שני צעירים אשר נהגו במהירות מופרזת פגעו במכוניתו של אילון באישון לילה.
התאונה גרמה לאילון פגיעת ראש קשה, אובדן הכרה וזיכרון לתקופה ממושכת, אשפוז ממושך בבית לוינשטיין, נזק בלתי הפיך למערכות מרכזיות בראשו והרבה זעם וכאב.
תהליך השיקום של אילון מוצג מנקודת ראותה של יעל רייך, אחותו הקרובה, הצופה בתהליך ומשתתפת בו, לעיתים מעבר לים במסעותיה כדוגמנית בינלאומית ולעיתים בישראל לצד אחיה.

"התעלומה במכולה הירוקה", סרטה של טל יופה - הוא סרט דוקו-בלשי, לאט לאט נחשפת משפחה טראגית עם סיפור חיים שמתחיל בלודג' פולין, עובר דרך גולאג בסיביר, מפעל סוכר בסמרקנד, מרד גטו ורשה, קיבוץ של תנועת הגורדוניה בפרנקפורט, ספינת מעפילים שיוצאת מנמל איטלקי, דירת חדר בבניין ערבי נטוש ביפו ונעדר צה"ל אי שם בחולות של סיני.
סתם משפחה אלמונית שאף אחד לא מכיר, אבל הסיפור שלה יכול להכיל עשרה סרטים הוליוודיים מהז'אנר ההרואי או לחילופין עשר טרגדיות יווניות.
 

קולנוע תיעודי מהעולם

מתוך: "חיים בסרט", סרטם של מייקל וקרול וילסון
 מתוך: "חיים בסרט", סרטם של מייקל וקרול וילסון   
לצד הסרטים הישראלים המשתתפים בתחרות מתארחים בפסטיבל השנה ממיטב הקולנוע הדוקמנטרי. בין הסרטים נוכל למצוא את סרט החדש של ורנר הרצוג "מפגשים בסוף העולם". בסרט זה בוחר ורנר הרצוג להגיע לתחנת המחקר מקמארדו שבאנטרקטיקה, מה שככל הנראה הופך אותו לבמאי הקולנוע הראשון שצילם בכל היבשות. בסרטו החדש הוא יוצא לבחון את החיים בקצה הדרומי של הכדור, מעל ומתחת לפני הקרח: מיצורי מים משונים ועד בנקאי שהפך לנהג, שרברב המתהדר בקשר דם עם בית המלוכה האצטקי או עוזרת מחקר שנסעה את כל הדרך מלונדון לנאירובי במשאית אשפה. "חולמים מקצועיים" הוא מגדיר את הדמויות הצבעוניות שאליהן אנחנו עתידים להתוודע.

הרצוג חתום על יצירות מפתח כמו 'אגירה זעם האלים', 'קספר האוזר', 'שטרוצק', 'פיצקראלדו', 'איש הגריזלי' ועוד סרטים המטפלים באקסצנטריות של המין האנושי (ובהם גם לא מעט סרטים תיעודיים).

שווה לדעת: במאי הסרט "חיים בסרט"- על קלינט איסטווד, מייקל וקרול וילסון, מגיעים לפסטיבל.
הבמאית הדוקומנטריסטית אן אגיון, מגיעה לפסיטבל עם סרטה "אנשי הקרח". הסרט לוקח אותנו למסע של פעם בחיים באנטארקטיקה. משך ארבעה חודשי קיץ קפואים אנו מבלים בחברת ארבעה מגלי־ארצות בנוסח המאה ה־21, גאולוגים החוקרים את נפלאות הבריאה במקום הכי קר על פני הכדור. כמו מחפשי מטמון הם חוצים מאות ק"מ כדי למצוא איזה שבריר סלע מלפני 20,000,000 שנה או סימן להר געש קדמוני בתקווה לעוד רמז, עוד פיסת אינפורמציה על התהליך שבו זכה כדור הארץ לקבל את התנאים שאיפשרו עליו חיים. מה יכול להוביל אדם לעזוב מאחוריו את מה שאנו אוהבים לקרוא "ציויליזציה" ולהגיע לקצה העולם? באיזה אופן מאתגרים התנאים הקיצוניים, היממה שאין בה אף שעה חשוכה, הקור, היופי, הבדידות, הקלסטרופוביה, את נפש האדם?
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by